Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowoczesne urządzenia trafiły do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku

Włodzimierz Rychliński
Włodzimierz Rychliński
Nowoczesne urządzenia trafiły do  32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku
Nowoczesne urządzenia trafiły do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku 32.blt
32. Baza Lotnictwa Taktycznego w Łasku wyposażona została w kolejne nowoczesne urządzenia. Są to testery tarcia nawierzchni lotniska. Mówiąc inaczej, to samochody, w których zamontowano specjalistyczne urządzenia pomiarowe do takich badań.

Nowoczesne urządzenia trafiły do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku

Tester tarcia jest to pojazd specjalny składający się z samochodu osobowego odpowiednio zmodyfikowanego oraz wbudowanego na stałe w nim specjalistycznego układu pomiarowego, planowany do użytkowania na terenie jednostek wojskowych Sił Zbrojnych RP z możliwością przemieszczenia się po drogach publicznych.

Kluczyki do samochodów z nowoczesnym urządzeniem CSR wręczył Dyrektor Departamentu Infrastruktury w Ministerstwie Obrony Narodowej Marcin Mazuryk.

Cieszę się bardzo, że te nowoczesne testery trafią na wszystkie wojskowe lotniska – podkreślił Marcin Mazuryk.

Testery tarcia CSR (Continuous Skid Resistance)

Testery tarcia CSR (Continuous Skid Resistance), zaprojektowane i zbudowane w Polsce umożliwiają precyzyjny pomiar współczynnika tarcia nawierzchni lotniskowych, który decyduje w sposób bezpośredni o długości dobiegu, czyli drogi hamowania samolotu po zetknięciu się jego kół z nawierzchnią. Zakup urządzeń zrealizowała 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa w ramach Planu Modernizacji Technicznej.

Tester tarcia to urządzenie do ciągłego pomiaru współczynnika tarcia sztucznych nawierzchni lotniskowych wykonanych z betonu cementowego i asfaltowego, przeznaczony do wykonania pomiarów zgodnie z wymogami normy obronnej NO-17-A501:2015 Nawierzchnie lotniskowe – Badanie szorstkości.
 
Współczynnik tarcia decyduje o przyczepności kół samolotu z nawierzchnią, a co za tym idzie o skuteczności hamowania. Jest to bardzo istotny pomiar, szczególnie
w przypadku podchodzących z dużą prędkością do lądowania samolotów naddźwiękowych. Jeśli nie uda się odpowiednio skutecznie wyhamować, samolot może wypaść z drogi startowej i zostać uszkodzony, co stwarza zagrożenie życia pilota oraz generuje ogromnie koszty finansowe odtworzenia gotowości operacyjnej statku powietrznego.

Nowoczesne urządzenia trafiły do  32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku

Nowoczesne urządzenia trafiły do 32. Bazy Lotnictwa Taktycz...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lask.naszemiasto.pl Nasze Miasto